اخبار داخلی
شماره: 15653
1394/02/28 - 03:20
طرح درمان بیماری چشمی RP با استفاده از سلولهای بنیادین شکست خورد

مسئول مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان گفت: مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان با مرکز تحقیقات چشم بیمارستان لبافی‌نژاد مطالعه‌ای را با هدف درمان بیماری RP طراحی کرده بود که این بار به سرانجام نرسید.

به گزارش بنیان به نقل از فارس، ناصر اقدمی در مورد آزمایش‌های انجام‌شده در مورد بیماری چشمی RP در مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: مطالعات در مورد بیماری RP با استفاده از سلول بنیادین به صورت آزمایشگاهی و بر روی حیوانات انجام شده و نتایج نشان داده که در بهبود دید مدل‌های حیوانی کمک‌کننده بود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه زمانی که این درمان بر روی تعدادی از بیماران انجام شد، مشخص شد که در یکی از بیماران به عارضه انجامید و در دیگر بیمار به درمان منجر نشد.

مسئول مرکز سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان تأکید کرد: بنابراین اجرای این طرح متوقف شد و گروهی از پزشکان بیمارستان‌های فارابی و لبافی نژاد و پژوهشگاه رویان تشکیل شد تا در مورد سلول مورد نظر مطالعات بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات برای استفاده از سلول دیگر در درمان بیماری چشمی RP آغاز شده است و امیدواریم که بزودی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

به گفته وی، مقاله مربوط به روش درمانی قبلی که به سرانجام نرسید تا یک ماه آینده منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، رتینیت پیگمانتر یا RP به دسته ای از بیماری‌های غیر شایع چشمی گفته می‌شود که در آنها سلول‌های استوانه‌ای rod photoreceptor شبکیه با سلول‌های مخروطی cone photoreceptor درگیر می‌شوند.

اگر چه این بیماری به مرور زمان پیشرفت می‌کند اما سیر پیشرفت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. شیوع آن در آمریکا 5000/1 نفر است. این بیماری شایعترین علت شب کوری است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved